20 Mar 2011

Gluten och mjölkfria scones med kokosolja

Det är söndag morgon och jag är hungrig! På bröd dessvärre vilket ju inte är något vidare på en glutenfri diet. Men jag har glutenfri mjölblandning hemma. Och kokosolja. På bilden innehåller den vänstra burken olja som jag värmt i mikron för att få den flytande.


Det där med kokosolja är något jag experimenterat med lite grann. Framförallt har jag stekt i kokosolja för bränntemperaturen är väldigt hög. Jag har även bakat muffins och dragit slutsatsen att man behöver mindre kokosolja än man behöver till exempel margarin (mina muffinsformar var något flottiga). Så dagens experiment är scones! Jag plockade fram min gamla Hemkunskap För Högstadiet och experimenterade vilt därefter.


Gluten och mjölkfria scones
4 dl glutenfritt mjöl
1 tsk xantangummi
2 tsk bakpulver
1/2 dl kokosolja (lätt värmd i micron så dne är flytande)
2 dl sojamjölk
1-2 tsk salt


Blanda mjöl, xantangummi, bakpulver och salt i en bunke. Häll i kokosolja och mjölk och arbeta snabbt ihop til en deg. Forma till två kakor och baka i 225 grader i ca 20 minuter.



Degen blir kletigare och känns tyngre än vanlig sconesdeg. När de är färdigbakade så tycker jag att smaken är väldigt nära vanliga scones. Men jag undrar om det går att göra utan xantangummi för jag tycker konstistensen är lite väl gummiaktig. Men de var inte flottiga utan riktigt bra fettmässigt tycker jag. Tyvärr upptäckte jag att olivoljemargarinet som jag ville ha på mina scones innehåller vassla från mjölk så det är väl ännu en matvara som jag behöver låta bli.

Xantangummi är ett tillsatsämne E415 och används som stabiliseringsmedel i hårprodukter och livsmedel. Jaha, nu visar det sig att man inte ska lita blint på tips man hör utan att faktiskt undersöka mera. Vad jag har hört och läst är at xantangummi används i glutenfri bakning för att ge lite av den elasticitet som glutenrika mjöler har, ni vet det där som gör att degen klibbar sig. Jag har även läst att man ska vara försiktig vid valet av xantangummi för vissa märken framställs av spannmål som innehåller gluten. Men inte sjutton tänkte jag att man kanske skulle forska vidare förrän jag ville förklara vad xantangummi är på den här bloggen. Xantangummi görs av att jäsa socker. Hoppsan! Det kanske vi inte ska äta på en basallergidiet där jäst ska undvikas. Och jag som dessutom reagerar på socker. Läs mer här.


Tova

No comments:

Post a Comment