22 Mar 2011

Matreaktion. Attans!

Idag, till lunch, hade jag dinkelpasta, med tomatsås innehållandes grönsaker, köttfärs och champinjoner. En dryg timme efter att jag ätit sätter det igång. Jag är plötsligt väldigt, väldigt trött, magen bullrar, jag känner mig nästan yr och hjärnan har saktat av. Så känns det iallafall och jag kallar reaktionen för att gå in i väggen för tröttheten är likadan. Det mysko är att jag åt samma sak till middag igårkväll och kände inte av samma reaktion. Men å andra sidan så kom jag hem tjugo över sju på kvällen, lagade mat, satte mig och åt framför tvn och softade där en stund tills det var dags att gå och lägga mig. Så jag lider kanske inte av att hela systemet säger stopp på samma sätt som nu mitt på dagen för jag räknar ändå med att bli trött på kvällen. Däremot så reagerade jag på att jag kände mig yr igårkväll, på samma sätt som jag gör nu.

Så det blir nog ingen mer dinkelpasta. Synd, glutenfri pasta är ingen större smakhit tycker jag.

Detta förresten, är så jag för det mesta känner av när jag ätit något min kropp inte tycker om. Det är liksom den akuta reaktionen. Äter jag mjölkprodukter så börjar det så här och har jag otur, eller äter för mycket, så kommer migränattacken mellan 24 och 48 timmar senare. Äter jag socker blir jag alldeles stissig istället. Varje gång detta händer kommer jag att tänka på en kvinna som kom in och föreläste en dag på mitt universitet. Hennes son är autistisk och intolerant mot gluten framförallt. En sak som hon sa fastnade i huvudet på mig. För många autistiska barn kan kroppen inte bryta ner proteinet i till exempe vete utan osmälta partiklar kommer ut i blodomloppet och når hjärnan. För dessa barn är en brödbit att likna vid en spruta heroin. Jag känner mig helt klart drogad när jag ätit fel sak.

No comments:

Post a Comment