18 Mar 2011

receptsök

Hejåhå! Att få en superdålig mage är en utmaning. Vad gör man? (grubbelgrubbelgrubbel...) Jo, man kollar allt man hittar på nätet och så ringer man dottern!!! Hon har ju liksom redan banat väg genom den snudd på ogenomträngliga djungeln av tillsatser och knepigheter i maten. TOVA!!!!!! Nu hade jag ju redan ätit den maten hon lagar och visste att det mesta hon gör är gott, men att tänka om för egen del? Jag, som är en sån matmamma och gärna planerar lunchen medans jag äter frukost...
Alltså har jag också fått orientera mig bland juicer och buljonger. Biofood buljongpulver har varken socker eller jäst, så den går bra. Mjölkfritt är enkelt att få tag på, inga problem. Ost vågar jag mig inte på (än) i den här renläriga perioden och jag bakar bakpulverbröd med mer nötter än mjöl. Jag har mått hyggligt under veckan, och det var spännande att pröva en pytteliten skärva bulle till eftermiddagen. Det gick inte. Så var det bara. Både magen och skallen bullrade till och jag har fått klart för mig att det gör inget att jag inte är sån bullfantast egentligen. Nu ikväll står en form med kycklingfilé i ugnen, en bädd av purjo, sås av mjölkfri youghurt med dijonsenap och kryddor, champinjoner oppanpå och till detta sötpotatismos och färska grönsaker. Jag som gillar att ta ett glas vin, får botanisera bland juicerna. Osötat är viktigt, saft är äckligt, och det är svårt att hitta riktigt bra osötad juice. Usch, det blir besvärligt. Kanske det går att infoga lite vin så småningom???

Ninni

No comments:

Post a Comment