17 Mar 2011

Kamutvete

En kollega till mig berättade idag om kamutvete som han sa var en uråldrig veteart från Egypten och glutenfri. Han föresog att jag skulle ta och titta lite på det och det kan jag gärna göra medans maten kokar färdigt. Det blir brunt ris med grönsaksgryta idag. Jag fräser köttfärs vid sidan eftersom jag inte gärna vill äta kött två gånger om dagen. Så maken får färs ikväll medans jag håller det vegetariskt och jag tar rester med färs till lunch imorgon.

Iallafall, kamutvete var det jag skulle skriva om. Det verkar som min kollega var lite missinformerad angående gluten för det finns det visst i kamut men däremot har det förekommit några studier som visar att personer med en känslighet till vete kan tolerera Kamut.

Research by the IFAA (International Food Allergy Association) concludes as follows: "For most people who are hypersensitive to wheat, Kamut wheat can be an excellent substitute for common wheat". Dr. Eileen Yoder, president of the IFAA, along with a team of independent scientists and doctors, arrived at this conclusion after their study with two groups of people, those with an immediate immune reaction and those with a delayed immune system reaction. In this last group, 70 percent showed an increased sensitivity to common wheat than Kamut wheat. In the first group -- people with serious allergies -- 70 percent did not react, or did react very slightly, with Kamut wheat. However, serious allergy sufferers should always consult their doctor first.
http://www.fitnessandfreebies.com/wheatfree/kamut.html¨

Den andra studien kan man läsa om här, jag lyckas inte kopiera från den filen.

Så det ser ut som kamut, liksom dinkel tolereras av personer som har en veteallergi eller veteintolerans men inte av personer med en glutenintolerans. I det förstnämnda exemplet är det just modernt vete som man har svårt att bryta ner. I det andra reagerar man mot alla sädeslag som innehåller gluten, inklusive råg och havre.

Kamutvete beskrivs som lite nötigt i smaken och med gott tuggmotstånd. Det innehåller höga mängder protein, vitaminer och mineraler och används som alternativ till pasta och ris.

Tova

No comments:

Post a Comment