16 Mar 2011

Vi börjar med flera maträtter

Jag börjar med lördagens middag för den leder så bra till söndagens frukost. Som var mycket god!

Vi hade middagsgäst i lördags och bjöd på parmalindad laxfile med sötpotatismos och ångade grönsaker.

Ta laxfile och vira in i ett par skivor parmaskinka gärna med några blad färska örter och ugnsbaka i 175 grader i 10-15 minuter. Koka sötpotatis tills mjuk och mosa med salt, peppar och olivolja. Ånga grönsaker. Enkelt, snabblagat och otroligt gott. Men det blev en massa sötpotatismos över...

Så söndagsfrukosten blev gluten- och mjölk-fria amerikanska sötpotatispannkakor. Ungefär en dl glutenfritt mjöl, jag köper ett färdigblandat från min lokala Sainsburys. Blanda ut med två teskedar bakpulver och vispa i ungefär 2 dl sojamjölk, två ägg, det överblivna moset och lite extra salt. Stek som amerikanska pannkakor. Görgott! Hade nog varit ännu bättre med bacon.

Det blev restlunch som bestod av sallad, råkost, parmaskinka, melon och uppstekt laxbit.

Just nu lagar jag middag. Hade ledigt i eftermiddag och kom därför hem lite tidigare. Så dels kände jag att jag hade tid att göra något speciellt och dels hade vi bara lök och paprika i kylen. Parpika och jordnötspesto med hirs och kyckling.

Lägg ett par paprikor under grillen. Låt de bli brända runt om. Låt svalna i en plastpåse. När de svalnat går det att skala och ta bort stjälkar och kärnor. Kör i en mixer ihop med en näve jordnötter, stekt rödlök, olivolja, vatten, salt och peppar. Värm upp peston i en kastrull. Den kommer tjockna så gör det lite för lös eller var beredd att spä. Hirsgrynen kokar du som vanligt ris. Serverade med stekta kycklingfileer.

Kom ihåg vad jag åt till middag igår också: Nudelwok, typ pad thai men mindre fett och socker... Jag kokade risnudlar och rann av dem under kallt vatten. Under tiden wokade jag en hög med grönsaker och blandade i ett par ägg. Sen hällde jag nudlarna i woken och värmde upp hela härligheten ihop med vitlök, chili, ingefära, limejuice, agavesirap och vetefri sojasås (tamari eller shoyu). Serverat med hackade jordnötter (osaltade).

Tova

No comments:

Post a Comment