29 Mar 2011

Jag vill få ut fler timmar av dagen!

Som det är nu känns det som om jag inte har någon fritid alls. Upp med tuppen, går hemifrån strax före sju och kommer hem drygt 12 timmar senare. Då måste jag ställa mig och laga mat, från scratch varenda gång eftersom jag inte kan äta varken halv- eller helfabrikat. Sen blir det så att man sätter sig framför TVn och äter och sen är klockan över nio och det är dags att göra sig iordning för sängen.
Men jag har saker att göra, ju. Jag skulle gärna vilja kunna ägna tid då och då till sömnad eller virkning, en och annan sko behöver putsas, affärsideer planerar sig inte själva och jag har bloggar att skriva. Listan blir längre och längre.
Jag tror jag kommit på ett antal lösningar som skulle kunna göra min fritid till mera fri tid. En av dem är att försöka lösa problemet med klutter som vi har. Våra ägodelar flyter ut och täcker huset inom två dagar efter städning. Post är den värsta boven i sammhanget, men eftersom jag inte har ett arbetsrum så tävlar mina hobbys med posten. Vi behöver få in mer smarta sorteringslösningar helt enkelt. Lösning nummer två heter storkok och frysa in. Inte för att vi har nån egentlig plats i frysen men jag vill försöka.
Så nu sitter jag och funderar på vad som fryser bra. Och är både laktos och glutenfritt förstås.
·         Falafel och garbanzobollar.
·         Köttbullar, pannbiff, kycklingbiffar...
·         Pajer och piroger om jag kan hitta nåt användbart glutenfritt recept.
·         Stuvningar och soppor. Just det ja, nässlorna är av perfekt plockstorlek här nu, behöver gå ut och plocka massor att förvälla. Nåt mer jag vill ha tid med på kvällarna.
·         Chili Con Carne, köttfärssås, ratatouille.
·         Pumpalasagne (det är ungefär lasagne där plattorna är finskivad pumpa istället för pasta)
·         Kokade bönor och kikärtor.
Nån som har några fler bra ideer? Det ska bli storkok i helgen. Om jag bara lyckats sy färdigt en klänning förstås, för den är det bråttom med...

1 comment:

  1. Det mesta går att frysa, t.e.x. nästan alla grönsaker bara man förväller dem först, mest bara fisk man ska vara försiktig med hur man fryser, det går men är känsligt, rå fisk fryses bäst i vatten och frys aldrig om fisk, men i soppa etc går det hur bra som helst! :o)

    Pesto går hur bra som helst att frysa, mamma gör stora portioner och fryser dem i isbitsformarna, portionsförpackade, liksom... ;o)

    Den där pumpalasagnen tar jag gärna recept på, förresten... ;o)

    ReplyDelete