5 Apr 2011

Banankaka

Jag undrar om jag inte kom på ett mycket lyckat basrecept när jag experimenterade mig fram till mina honungsmuffin. För att testa, och för att göra mig av med ett par övermogna bananer, ville jag se hur det funkar som banankaka.

2 ägg
3 msk honung
2 övermogna bananer
2 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljextrakt
7 msk kokosolja, plus en msk för formen

Olja in en form med löstagbar kant med en msk kokosolja.

Vispa ägg och honung poröst. Lägg i bitar av banan och vispa tills bananen mosats. Tillsätt mjöl, bakpulver, vanilj och kokosolja och vispa ihop. Häll i formen och baka i 200 grader ugn i 20 minuter.

Den blev plattare än jag räknat med och lite mjuk. Hade eventuellt kunnat vara i ugnen i 10 minuter till och jag kommer testa det nästa gång. Å andra sidan blev kanten lite lite bränd. Lägre temperatur men längre baktid? Men oj vad gott den smakar!!!!

No comments:

Post a Comment