6 Apr 2011

Underbara rotsaker!

Rotsaker är ju en räddning: det verkar som om jag tolererar de flesta. Idag var jag lite fundersam på vad jag skulle fixa till middag, så det blev två middagar (alltså även lunch imorgon). Snabbskutt in på Willys. Morötter, lök, pumpa, selleri, potatis. Hem och fixa. Först ugnsbakade rotsaker; en klassiker. Skala och dela i bitar. Lägg i ugnsfast form. På med en god olja, salt och sen baka i ca 225 grader C tills de är mjuka och fina. Kan serveras med ex kassler eller kycklingfärsbiffar eller vad man nu tål.

Sen hade dottern tipsat om garbanzobiffar ,jaha,fram med mixern. I bunken hamnade en burk kikärter,1/2 gul lök, en medelstor potatis (rå) en medelstor morot (rå) 1/4 färsk citron, salt och peppar och en näve hackad persilja. Jag körde detta till grovt mos. Sen band jag ihop det med ett ägg, lite majsmjöl och en pytteskvätt risgrädde och stekte lugnt och fint i god olivolja på medelvärme, matskedsstora kluttar.(skulle tro att det inte är nödvändigt med ägget) Serverades med vanlig fräsch blandad sallad. Det blev biffarna till middag och rotsakerna i lunchlådan!

Ninni

No comments:

Post a Comment